| ARCHETYPE ID | openEHR-EHR-OBSERVATION.berg_balance_scale.v0 |
|---|---|
| Concept | Bergs balanseskala |
| Description | En 14 punktsskala som brukes for å vurdere pasientens evne til å balansere sikkert under en rekke forhåndsbestemte oppgaver. |
| Use | Brukes for å bestemme eldre pasienters evne til å balansere sikkert under en rekke forhåndsbestemte oppgaver, eller hos pasienter med akutt hjerneslag. Skalaen består av 14 punkt hvor hvert element består av en fempunktsskala som varierer fra 0 til 4, der 0 angir laveste funksjonsnivå og 4 høyeste funksjonsnivå. |
| Misuse | Testen vurderer ikke ganglag. |
| Purpose | For å bestemme eldre pasienters evne til å balansere sikkert under en rekke forhåndsbestemte oppgaver. |
| References | Berg, Katherine, et al. "Measuring balance in the elderly: preliminary development of an instrument." Physiotherapy Canada 41.6 (1989): 304-311. Hentet 24.7.18 fra https://www.researchgate.net/publication/244941396_Measuring_balance_in_the_elderly_Preliminary_development_of_an_instrument. Norsk geriatrisk forening, tester og registreringsskjema. Bergs balanseskala (BBS). Hentet 24.7.18 fra http://legeforeningen.no/Fagmed/Norsk-geriatrisk-forening/Geriatrisk-test--og-undervisningsmateriell/tester-og-registreringsskjemaer/bergs-balanseskala-bbs/ |
| Copyright | © Nasjonal IKT HF |
| Authors | Forfatternavn: Arild Stangeland Organisasjon: Helse Bergen University Hospital E-post: arild.stangeland@helse-bergen.no Opprinnelig skrevet dato: 2018-07-23 |
| Other Details Language | Forfatternavn: Arild Stangeland Organisasjon: Helse Bergen University Hospital E-post: arild.stangeland@helse-bergen.no Opprinnelig skrevet dato: 2018-07-23 |
| Other Details (Language Independent) |
|
| Keywords | ferdighetstester, aldring, fysisk fungering |
| Lifecycle | in_development |
| UID | 1328b960-c559-4328-bf38-b87eff13b35b |
| Language used | nb |
| Citeable Identifier | 1078.36.2082 |
| Revision Number | 0.0.1-alpha |
| data | |
| 1. Sittende til stående | 1. Sittende til stående: Reis deg opp. Forsøk å ikke bruke hendene som støtte. For å få 2 poeng kan pasienten gjøre flere enn ett forsøk på oppgaven. 0: Trenger middels eller maksimal hjelp av en eller flere personer for å reise seg opp. [*] 1: Trenger minimal hjelp av en person for å reise seg opp eller for å finne balansen. [*] 2: Kan reise seg opp med hjelp av hendene etter flere forsøk. [*] 3: Kan reise seg opp på egen hånd med hjelp av hendene. [*] 4: Kan reise seg opp uten å bruke hendene og finner selv balansen. [*] |
| 2. Stående uten støtte | 2. Stående uten støtte: Stå i 2 minutter uten støtte. For å få 1 poeng får pasienten flere enn et forsøk på denne oppgaven. 0: Kan ikke stå i 30 sekunder uten støtte. [*] 1: Trenger flere forsøk for å stå i 30 sekunder, uten støtte. [*] 2: Kan stå i 30 sekunder uten støtte. [*] 3: Kan stå i 2 minutter med tilsyn. [*] 4: Kan stå stødig i 2 minutter. [*] |
| 3. Sitte uten ryggstøtte med føttene på golvet eller på en skammel. | 3. Sitte uten ryggstøtte med føttene på golvet eller på en skammel.: Sitt med armene i kors i 2 minutter. Sitt med armene i kors i 2 minutter. (Hvis pasienten ikke forstår at han/hun ikke skal lene seg mot ryggstøtten bør oppgaven utføres uten ryggstøtte, for eksempel på sengen eller sengekanten). 0: Kan ikke sitte i 10 sekunder uten støtte. [*] 1: Kan sitte i 10 sekunder. [*] 2: Kan sitte i 30 sekunder. [*] 3: Kan sitte i 2 minutter med tilsyn. [*] 4: Kan sitte trygt og sikkert i 2 minutter. [*] |
| 4. Stående til sittende | 4. Stående til sittende: Sett deg ned. 0: Trenger hjelp av en person for å sette seg. [*] 1: Setter seg selvstendig men ukontrollert. [*] 2: Bruker baksiden av bena mot stolen for å kontrollere det å sette seg. [*] 3: Kontrollerer det å sette seg ved hjelp av hendene. [*] 4: Setter seg på en trygg måte med minimal hjelp av hendene. [*] |
| 5. Fra sittende på en stol med armlene til en annen uten armlen og vice versa | 5. Fra sittende på en stol med armlene til en annen uten armlen og vice versa: Flytt deg fra stolen med armlene til stolen uten armlene/sengen. Bruk hendene. 0: Trenger hjelp av to personer (for å støtte eller veilede for å være trygg). [*] 1: Trenger hjelp av en person. [*] 2: Kan forflytte seg ved hjelp av muntlige ledetråder og/eller tilsyn. [*] 3: Kan forflytte seg på en trygg måte med mye hjelp av hendene. [*] 4: Kan forflytte seg på en trygg måte med minimal hjelp av hendene. [*] |
| 6. Stå uten støtte med lukkede øyne | 6. Stå uten støtte med lukkede øyne: Lukk øynene og stå stille i 10 sekunder. 0: Trenger hjelp for ikke å falle. [*] 1: Står stille, men må åpne øynene i løpet av 3 sekunder. [*] 2: Kan stå i 3 sekunder. [*] 3: Kan stå i 10 sekunder med tilsyn. [*] 4: Kan stå sikkert i 10 sekunder. [*] |
| 7. Stående med føttene inntil hverandre | 7. Stående med føttene inntil hverandre: Sett føttene inntil hverandre og stå uten støtte. 0: Trenger hjelp for å innta stillingen og kan ikke stå i stillingen i 15 sekunder. [*] 1: Trenger hjelp for å innta stillingen, men kan stå i 15 sekunder med føttene inntil hverandre. [*] 2: Kan selv sette føttene inntil hverandre, men kan ikke stå slik i 1 minutt. [*] 3: Kan selv sette føttene inntil hverandre og stå i 1 minutt med tilsyn. [*] 4: Kan selv sette føttene inntil hverandre og stå sikkert i 1 minutt. [*] |
| 8. Stå og strekke seg fremover med utstrakt arm | 8. Stå og strekke seg fremover med utstrakt arm: Løft armen opp til 90 grader. Strekk fingrene. Strekk deg framover så langt du kan. 0: Mister balansen ved forsøket/trenger ytre støtte. [*] 1: Strekker seg fremover men trenger tilsyn. [*] 2: Kan strekke seg fremover mer enn 5 centimeter på en sikker måte. [*] 3: Kan strekke seg fremover mer enn 12 centimeter på en sikker måte. [*] 4: Kan strekke seg fremover mer enn 25 centimeter på en sikker måte. [*] |
| 9. Ta opp noe fra gulvet | 9. Ta opp noe fra gulvet: Ta opp skoen/tøffelen som ligger foran føttene dine. 0: Mister balansen ved forsøket/trenger ytre støtte. [*] 1: Kan ikke ta opp skoen og trenger tilsyn under forsøket. [*] 2: Kan ikke ta opp skoen, men når 2,5 – 5 cm fra skoen og vedlikeholder balansen. [*] 3: Kan ta opp skoen men trenger tilsyn. [*] 4: Kan ta opp skoen på en enkelt og sikker måte. [*] |
| 10. Vri seg og se bak over høyre og venstre skulder | 10. Vri seg og se bak over høyre og venstre skulder: Vri kroppen og se bak deg over venstre skulder. Gjør det samme mot høyre. 0: Trenger støtte for ikke å miste balansen eller falle. [*] 1: Trenger tilsyn under utførelsen. [*] 2: Vrir seg bare til siden, men opprettholder balansen. [*] 3: Ser bak seg til den ene siden, har mindre rotasjon til den andre siden. [*] 4: Ser bak seg til begge sider og roterer i hele kroppen og det foregår “tyngdeoverføring”. [*] |
| 11. Snu seg 360 grader | 11. Snu seg 360 grader: Snu deg rundt en hel omgang. Stans. Snu deg så rundt en hel omgang den
andre veien. 0: Trenger støtte under vendingen. [*] 1: Trenger tilsyn eller muntlige ledetråder. [*] 2: Kan snu seg sikkert 360 grader, men trenger mer enn 4 sek. [*] 3: Kan snu seg sikkert 360 grader på 4 sek. eller mindre kun en retning.. [*] 4: Kan snu seg sikkert 360 grader på 4 sek. eller mindre. [*] |
| 12. Sette en og en fot vekselvis på et trappetrinn | 12. Sette en og en fot vekselvis på et trappetrinn: Sett vekselvis høyre og venstre fot opp på trinnet/skammelen. Fortsett til hver fot har berørt trinnet/ skammelen 4 ganger. 0: Trenger hjelp for ikke å falle/er ikke i stand til å prøve. [*] 1: Kan klare mer enn 1 gang på hver fot med minimal hjelp. [*] 2: Kan klare å sette opp hver fot 2 ganger på trinnet uten hjelp men med tilsyn. [*] 3: Kan stå selvstendig og klarer å sette hver fot på trinnet på mer enn 20 sek. [*] 4: Kan stå selvstendig og trygt og greier (eller klarer) å sette hver fot 4 ganger på trinnet i løpetav 20 sek. [*] |
| 13. Stå med en fot fremfor den andre | 13. Stå med en fot fremfor den andre: Sett den ene foten rett foran den andre (tandemstilling). Hvis du ikke greier å sette foten rett foran den andre, prøv å sette foten så langt frem at hælen på den forreste foten er lenger fram enn den bakerste fotens tær. 0: Mister balansen under steget eller i stillingen. [*] 1: Trenger hjelp med å flytte en fot fram, men kan stå i stillingen i 15 sek. [*] 2: Kan selv flytte en fot et lite skritt fram og stå der i 30 sek. [*] 3: Kan selv sette en fot foran den andre og stå der i 30 sek. [*] 4: Kan selv plassere føttene i tandemstilling og stå der i 30 sek. [*] |
| 14. Stå på ett ben | 14. Stå på ett ben: Stå på ett ben så lenge du kan uten støtte. 0: Kan ikke eller forsøker ikke å løfte benet, eller trenger hjelp for ikke å falle. [*] 1: Forsøker å løfte benet, men kan ikke stå på ett ben i 3 sekunder, men kan likevel stå på egenhånd. [*] 2: Kan selv løfte benet og stå der i 3 sek. [*] 3: Kan selv løfte benet og stå der i 5 sek. [*] 4: Kan selv løfte benet og stå der i 10 sek. [*] |
| Totalskår | Totalskår: Sum av verdiene som er registrert for hver enkelt av de 14 undersøkelsesdelene. min: >=0; max: <=56 |
| Kommentar | Kommentar: Ytterligere fritekst om målingen som ikke er fanget i andre felt. Hvis hele eller deler av testen ikke var gjennomførbar, skal årsak til dette registreres i dataelementet "Konfunderende faktorer". |
| protocol | |
| Tilleggsinformasjon | Tilleggsinformasjon: Ytterligere informasjon som trengs for å kunne registrere lokalt definert innhold eller for å tilpasse til andre referansemodeller/formalismer. For eksempel lokale informasjonsbehov eller ytterligere metadata for å kunne tilpasse til tilsvarende konsepter i FHIR eller CIMI. Inkluder: Alle ikke eksplisitt ekskluderte arketyper |
| state | |
| Konfunderende faktorer | Konfunderende faktorer: Fritekst om faktorer som kan ha bidratt til skåringen av Bergs balanseskala. |
| events | |
| Uspesifisert hendelse | Uspesifisert hendelse: Standard, uspesifisert tidspunkt eller tidsintervall som kan defineres mer eksplisitt i en template eller i en applikasjon. |
| Other contributors | John Tore Valand |
| Translators |